020 694 1934 info@moderndentalcare.nl

wortelkanaalbehandeling

Wortelkanaalbehandeling

Een ontstoken zenuw in de wortel van uw tand

De zenuw in de wortel van tanden kan door tandbederf, lekkende vulling, afbreken van uw tand ontstoken raken. Dit kan zorgen voor veel pijn en discomfort. In dergelijke gevallen verricht de tandarts een wortelkanaalbehandeling. Wij gaan hierbij secuur en voorzichtig te werk.

Wanneer heeft u een wortelkanaalbehandeling nodig?

De tand of kies kan door tandbederf, een lekkende vulling of door een breuk ontstoken raken. Gevoeligheid door warm en/of koud drinken, een verdikte wang of kiespijn zijn symptomen van een ontsteking. Het kan ook voorkomen dat u (nog) geen klachten heeft. Door het maken van controlefoto’s of tijdens het vullen van een kies kan de tandarts achter een ontsteking komen.

De wortelkanaalbehandeling

Voorafgaand aan de behandeling, wordt er door de tandarts een foto gemaakt om te zien hoe de wortels lopen en krijgt u verdoving zodat u geen pijn voelt tijdens de behandeling. Nadat er verdoofd is, maakt de tandarts uw tand of kies open en verwijdert de ontstoken zenuw. Met behulp van kleine vijltjes en een desinfecterende spoelmiddel wordt het kanaal gereinigd. Vervolgens worden de kanalen en tand of kies gevuld met een vulling. De behandeling wordt meestal in twee afspraken gepland. Het opvullen van de kanalen en het vullen van de kies wordt in dit geval tijdens de tweede afspraak gedaan. Tijdens de eerste afspraak krijgt uw kies een tijdelijke vulling.

De kosten van een wortelkanaalbehandeling

De kosten van een wortelkanaalbehandeling zijn afhankelijk van bijvoorbeeld het aantal kanalen van de kies en hoe ingewikkeld de behandeling zal zijn. Voor volwassenen wordt deze behandeling niet vanuit het basispakket vergoed. (Een deel van) de kosten wordt vanuit de aanvullende tandartsverzekering vergoed. Kijk voor meer informatie bij de tandartstarieven.

Alternatief voor een wortelkanaalbehandeling is het trekken van een tand of een wortelpuntoperatie.

ADRES

Slotermeerlaan 69